Kleuretsen in de strikte zin worden gemaakt met behulp van 3 zinkplaten: voor geel, rood en blauw. Over elkaar drukken geeft een optische kleurmenging. Kleuren kunnen ook direct op een plaat worden gemengd en in een keer afgedrukt.

uit 1996 tot 2018 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Hartslag van het landschap

2018

Uitgaande van een golfbeweging, die mij deed denken aan de monitor die de hartslag van mijn kleindochter registreerde, ontstonden er snel associaties met water, boom en bloem, golf ook. het werd een vloeiende beweging waarin landschapselementen een forse rol gingen spelen. De afdruk moest gebeuren in zachte pasteltinten. Oplage:3  

Geloven in de regenboog

2015

Een zeer actuele ets, die voortkomt uit associaties over gouden toekomst, geloven in de regenboog, water: woeste branding, zuiging (lett. en fig.), bootvluchtelingen, wat is er over het water, regen en kringloop, regenboog Oplage: max. 3 (met kleine verschillen in afdruk)

Amaryllissen

2014

Midden in de winter staan er bij mij altijd amaryllissen te bloeien, zelf uit de bol getrokken. Wat een kleurenpracht!! Fantastische kleurschakeringen, zachte tinten tegenover felrood. Daar moest een ets van komen. De hele ets is opvorm gezaagd, waardoor het papier ook werkelijk wit er omheen is. Deze ets heeft echt veel weg van een aquarel! oplage: 50

...en altijd maar blijven lachen...

2012

Na ruim vijf jaar wonen in Afrika blijven beelden ervan in je hoofd. Eén ervan is het beeld van vrouwen die altijd blijven lachen, ook onder erg moeilijke omstandigheden. Op de vraag: Habari gani? (hoe is het?) krijg je steevast glimlachend in het Swahili te horen: Nzuri! (goed). Problemen die er heel vaak zijn, komen pas in de loop van het gesprek naar voren. Ook die worden vaak lachend verteld. Een ander beeld is de saamhorigheid onder vrouwen. Ze doen veel samen en zeker de dagelijkse gang naar waterputten is een sociaal gebeuren. Dit heb ik proberen samen te vatten in één beeld, met veel ruimte erom heen, een blinddruk-horizon, die de uitgestrektheid van het landschap benadrukt en in blinddruk nog een karakteristieke baobabboom, een eindje verderop. De gegeven afmetingen zijn van de feitelijke ets; het geheel past in een 50 x 60 of 65 lijst. De ets is gemaakt met meerdere platen over elkaar gedrukt. Oplage: 15

Paddestoel (Gouden Eeuw)

2012

Deze paddestoel heeft de zwier van de hoeden van Frans Hals, de plooikragen van de kleding in de Gouden Eeuw en dus ook gouden stippen. Maar het hekje hoort meer bij Dali en plaatst de paddestoel in een surrealistische en komische setting.   Oplage: 25 (maar de atributen, zoals hekje, kunnen per ets verschillen) 

Passiebloemen

2012

Die ragfijne lijntjes op de passiebloemen, de weelderige groei, de mooie kleurencombinaties van blauw, paars, groen, ze daagden me uit tot het maken van dit sierlijke etsje. Oplage: 25

Apartheid

2011

Een fantastisch blad, dat blad van de gingko.... Op deze ets heb ik het willen laten uitkomen in een warme kleurrijke herfstplaat (3 etsplaten over elkaar). Met de titel breng je er dan meteen een dubbele laag in aan: Wit is hier het buitenbeentje tegenover de veelkleurige "bevolking" van het bos.... Oplage: 50

In de luwte

2010

"Wat in stilte bloeit in de luwte van tuinen..." Deze openingszin uit een lied van Huub Oosterhuis (wat een fantastische beeldspraak gebruikt die man) inspireerde me tot het maken van deze ets. Een vervuilde en beschadigde plaat gebruikte ik voor de knoestige oude boom. Het contrast met de prachtige verfijnde korenbloem, klaproos en korenaar kon bijna niet groter zijn. Het hele subtiele kleurgebruik van de drie gewassen onderstreept het kwetsbare en vergankelijke, tegenover de oeroude knoest. Oplage:10

Aarde mijn aarde

2008

Een gestyleerde mens op een felrood vlak staat met opgeheven handen. Tegenover hem/haar aardlagen en de hemelruimte erboven. Het roept vragen op: Hoe staan wij tegenover die aarde? Boezemt ze ons angst in, of voelen wij ons heer en meester? Behoeden we de aarde of pakken we wat we pakken kunnen? Staan we er boven of voelen we ons een nietig onderdeeltje ervan? Kijken naar deze ets verveelt niet gauw, omdat het ons aanzet tot zelfreflectie en stellingname. Oplage: 15

De onschuld voorbij

2008

Een surreële voorstelling, maar de schelp en het koraal zijn maar al te echt. Oppervlakkig gezien een mooi plaatje, maar na het zien van enkele details kan gemakkelijk een gevoel van dreiging, van naderend onheil, van onbehagen u bekruipen. Vragen roept het zeker op..... Oplage: 15

..... en zijn wij als koorddansers.....

2008

Voor een kunstwedstrijd (thema: "Theater van het leven") koos ik het thema van de koordansers, die lopen en  dansen over een koord boven een onmetelijke diepte. In de diepte is een weefsel te zien, met gaten, (maar "dat niet scheurde....." volgens Oosterhuis) want het leven hangt misschien wel aan een zijden draadje. Of misschien moet je ook wel vertrouwen hebben.. De koorddansers hebben in ieder geval niets in de gaten en vermaken zich prima daarboven op het koord. Hoewel... er is er één die iets door lijkt te hebben van wat zich daaronder (niet) bevindt...   Oplage: 10
 

Ode aan Gaudi

2008

Gaudi en Hundertwasser hebben veel gemeen. Beiden inspireerden mij tot een ode in de vorm van een ets. Bij deze ets van Gaudi vind je elementen van zijn werken in Barcelona. Ze zijn verweven tot een compositie, met  organische en mozaïek elementen, met golven en sierlijke wendingen, met kleur en ruwe steen.  Oplage: 15 

Ode aan Hundertwasser

2006

Kleur, mozaïek, bomen uit de ramen, koperen koepels, planten overal, binnen wordt buiten en andersom, ramen in allerlei vormen, pilaren als kralenkettingen...... Hundertwasser dus. Als je eenmaal een paar gebouwen van deze creatieve architect hebt gezien, herken je de elementen overal. Deze ets van drie over elkaar gedrukte platen is een ode aan deze fantasierijke en milieubewuste kunstenaar. Oplage: 15

Wording III

2006

Wording III is de derde definitieve versie van een steeds groter wordende ets. Het vertelt iets over mijn eigen groeiproces in het etsen: van een eenvoudige suikeraquatint in de stam, naar een meerkleuriger middenstuk (de rode plaat komt erbij) tot een kleurenpalet in de top, als ook de gele plaat eronder wordt afgedrukt. Daarna werd het steeds uitbundiger, kleuriger, met wilde uitwaaierende vormen, om tenslotte als een soort kringloop weer terug te "druppelen" naar het begin.   Oplage: 15

Hemel en aarde

2005

Deze heel kleurige ets, gemaakt met drie platen, bereikt precies wat drie platen moeten bereiken: een scala aan kleuren, vertegenwordigd in de regenboog. Vreemde aardse wompjes, wezentjes, bloempjes, worden omhooggetrokken door de regenboog en transformeren zich. De ene groep gaat naar het licht, worden wolken (of engelen?) en de andere lijken zich te ontwikkelen tot duivels en dalen de rechterhoek in.  Oplage: 50

Vier seizoenen

2005

In deze 9-delige ets kom je in twee lagen de vier seizoenen tegen: een boom in de vier jaargetijden en de mens in de vier seizoenen van het leven: geboorte, jeugd, vruchtbare periode en ouderdom. De kleuren versterken de stemming van het seizoen. De ets kan op alle kanten worden opgehangen. oplage: 50

Winter in verwachting

2005

Deze ets is een etsdeel van de samengestelde ets Vier seizoenen. Het verbeeldt daarin de winter. Voor mij is de winter nooit doods, maar houdt altijd de belofte in van nieuw leven. Dit wordt weergegeven door de ontluikende twijg en de foetus. Hoewel de ets van 2005 is, is dit een zeer recente afdruk uit 2014. Deze ets heeft al meermalen gediend als een cadeau voor iemand die in de winter in verwachting is. Deze losse ets heeft een oplage van 100.

Masker?

2004

Is het wel een masker? Wat dacht u van twee met elkaar pratende gezichten? Er wordt ook wel een draak in gezien; zoek maar....Kortom: deze heel vrolijke versie van "Masker?" (maar hij is qua sfeer bijvoorbeeld heel anders in blauw...) maakt blij en is niet ingevuld wat betreft de betekenis. Het doet me denken (en is er misschien wel door geïnspireerd) aan een figuur op een gordijn in mijn tantes logeerkamer. Als ik daar als kind logeerde, blééf ik kijken daar dat rare gezicht...... Oplage: 50

Genieten (zomer)

2003

Een momentopname: even van de fiets stappen en met het gezicht naar de zon gekeerd genieten van warmte, rust, het landschap, de zomer. Een geplukt veldboeket zit al in de fietstas. De ets geeft vooral een gevoel weer, een stemming en brengt je terug naar een moment in de zomer of je vakantie. Nagenieten dus. Oplage:50

Blinde muren

2002

Ook deze ets is geïnspireerd door een lied van Huub Oosterhuis. Als ik de laatste regels van het lied zing, krijg ik nog steeds de rillingen. Wat een vredesvisioen! Blinde muren zacht licht water geworden, luidt het. Dichtgemetselde muren, doorgangen, met graffiti bespoten. Voor mij het beeld van troosteloosheid, uitzichtloosheid. Potdicht. Maar zie: zacht licht water stroomt langs de muren. De zon strijkt over het water en aan de overzijde, de horizon, bloeien rozensteden, plek van liefde en liefhebben. En je hoort er de zang van de lijster, gesymboliseerd door een verwaaiende veer....... Voor mij het ultime geloof, dat het allemaal goed komt en dat er ondanks alles een andere wereld zal komen, een wereld van gerechtigheid. Dit is de tweede staat, met een oplage van 50.   

Herfsttooi III

2002

Een voor mijn werk representatieve ets. Deze derde staat (derde versie) van Herfsttooi is het eindproduct van een ontwikkeling naar een losser geheel. De eerste staat van Herfsttooi was een gesloten rechthoekige ets van veren, die in met de vernis-mou-techniek waren ge-etst. De veren worden dan in de zachte etsgrond gedrukt. Om de ets minder "vast" te maken, begon ik de hoeken eraf te zagen en enkele veren erbij te etsen. De ets werd al veel losser. (tweede staat). Tenslotte heb ik de hele rechthoekige vorm weggezaagd en begonnen de veren ook echt te zweven. Afdrukken is bij deze ets echt een uitdaging, omdat je met kleuren alle kanten uit kan. Oplage: 25
 

Wereldbeeld

2002

In deze samengestelde ets (afdruk uit 2014) vallen 15 fantasie-rijke delen als puzzelstukken in elkaar. Je ziet elementen van planten, dieren, mensen en natuurverschijnselen, als een wolk en vuur. Sierlijke vormen in diverse etstechnieken bewerkt: lijnets, vernis-mou, aquatint. Gaten en sierlijke lijnen laten het witte papier eronder meedoen. Het is mijn verbeelding van hoe de wereld in elkaar grijpt: de mens en zijn omgeving vullen elkaar aan, het ene deel is afhankelijk van het ander, verschuiven van één deel veroorzaakt een wankel evenwicht. Een puzzel van de wereld om ons heen. Oplage: 25

Augustus 2001

2001

Heel bewust is deze ets genoemd Augustus 2001. September 2001 (vooral 9/11) staat bij iedereen in het geheugen gegrift. Op 9 september 2001 was deze ets drie weken oud en hing net aan de muur, naast de t.v. Hij was gemaakt n.a.v. een bezoek aan New York, met mijn gezin, en ik had me erover verbaasd hoe de natuur zich toch een weg baant in zo'n verstedelijkt gebied. Vandaar het opengespleten gebouw, waaruit de libelle ontsnapt (en ik had nog gespeeld met de gedachte er Twin Towers van te maken!). Vandaar de mier die opkruipt tegen het gebouw en de zaden van de paardebloem die opstijgen in de lucht. Toeval? Voorgevoel? Sommige mensen denken het laatste, ikzelf het eerste.... Maar dat ik schrok ("Wat heb ik nou gemaakt?!") is evident. Wie er een andere lading aan geeft, is daar vrij in.  Oplage: 200

Harmonie

2001

De papegaaitulp in al zijn prachtige kleuren en met ingekerfde bladeren. De twee tulpen vormen een eenheid en de tekening gaat in de andere plaat over. Er is een grote verscheidendheid mogelijk met afdrukken, dus de kleuren kunnen op verzoek worden aangepast. Daarom eventueel geschikt als relatiegeschenk, universeel en beeldend. Oplage: 100

Levenscirkel

2000

Deze ronde ets geeft vier handen weer, rondom een grillige vorm. De handen drukken houdingen, stemmigen, gevoelens uit, als woede, overgave, bescherming bieden, openheid. Oplage: 25

Van grond en vuur

1999

Huub Oosterhuis boeit me al heel lang, met zijn  sprekende en beeldende teksten. Hopelijk kan hij ze nog lang schrijven, al is hij al 80. Soms inspireert een enkele zin, soms meerdere zinnen,  mij tot het maken van een ets. Dit is er een van. Ere staan er meer op de website. Grond en vuur, elementen waarvan de mens wordt "gemaakt", opgebouwd; hoog op rotsen aan levend water.....  uw evenbeeld.  Dat belooft wat voor die mens, als je zó in het leven kan staan. De elementen water en vuur: elkaars tegengestelde, maar in één mens verenigd. Een prachtig beeld. Oplage: 50

Leisteen

1996

Een recente afdruk (2014) van een van mijn eerste etsen in aquatint. Ik ben altijd erg gefascineerd door stenen, steenlagen, rotspartijen. En dan verbaas ik me er vooral over hoe planten zich in die rotsspleten in leven kunnen houden. Prachtige leisteen-formaties in de Ardennen inspireerden mij tot deze ets, die er bij elke afdruk weer anders uitziet. oplage: 25